مسجدشهداءبجنورد

.
مسجدشهداءبجنورد

با سلام مسجدالشهداء شهرک شاهدبا زیر بنایی بیش از 1000متر با همت والای اهالی محله ساخته شده و هم اکنون نمازگزاران در سه نوبت (صبح ،ظهر،شب)نماز را به جماعت اقامه می نمایند
آدرس :استان خراسان شمالی بجنوردخیابان امام خمینی غربی شهرک شاهد

نویسندگان

برنامه نویسی وب

شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۳۷ ق.ظ

در این بخش از برنامه می خوایم شما رو با برنامه نویسی وب آشنا کنیم. اما وقتی حرف از برنامه نویسی میشه خیلی ها یاد کدنویسی های پیچیده و محیط سخت اون میوفتن. اما میشه گفت برنامه نویسی به دسته های مختلفی تقسیم میشه. همون طور که در برنامه های قبلی گفتیم: ویندوز اپلیکیشن و وب اپلیکیشن.

برنامه های تحت ویندوز معمولا با زبان هایی مثل سی، جاوا، دلفی، و زبان های مشابه نوشته میشه. اما زبان های تحت وب که مثلا برای پروژه های تحت شبکه و به اشتراک گذاری اطلاعات تحت وب، مناسبه با زبان های HTML، CSS، جاوا اسکریپت، PHP، و زبان های مشابه نوشته میشه. میشه گفت HTML زبان اساسی و پایه برای یادگیری برنامه نویسی وبه، و با دونستن اون می تونین سایت و وبلاگ بسازید یا کد اونا را تغییر بدین.

شاید پیش خودتون بگین با وجود این همه نرم افزار آماده و سایت ساز و نرم افزارهای مدیریت سایت، چه نیازی به یادگیری این زبانه؟ پاسخ اینه که معمولا این نرم افزارها مشکلات خاص خودشونا دارن و خیلی جاها به مشکل می خورن و اگه زبان برنامه نویسی بدونین، به راحتی می تونین محیط برنامه و قسمتی را که می خواین تغییر بدین و زودتر به نتیجه سفارشی برسین. تازه دونستن یه زبان و برنامه نویسی کلا دید بهتری به شما میده و در یادگیری بهترِ زبان های دیگه هم موثره.

خب قبل از شروع به کار، اول باید مشخص بشه که شما چه کاری توی اون سایت قراره انجام بدین؟ برای طراحی یه سایت حرفه ای و کامل، المان های زیادی لازمه، هرکسی باید انتخاب کنه که توی چه بخشی می تونه فعالیت کنه:

1. اولین آیتم، همون زبان برنامه نویسیِ استاتیک صفحاته. مثل زبان پایه ایHTML.

2. دومین مورد، نرم افزارهای مدیریت وب سایت ها و محتوا هستند مثل شِیرپوینت دیزاینِرِ (SharePoint Designer) مایکروسافته که همون نسخه جدید نرم افزار معروف FrontPage (فرانت پیج)ـه. یا نرم افزار قدرتمند Dream Weaver (دریم ویور)ِ ادوبی.

3. سومین عامل، گرافیکِ سایته. مثلا استفاده از نرم افزارهای معروفی مثل Adobe Photoshop، کُرِل وFlash.

4. یکی دیگه از آیتم های مهم در اکثر سایت های تعاملی، زبان های برنامه نویسی دینامیک و پویاست که بیشتر برای ارتباط با بانک های اطلاعاتی، ثبت نام، خریدهای اینترنتی و خیلی کارهای تعاملی بین سایت و بازدیدکننده بکار میره. زبان های دینامیک مثل ASP، PHP، دات نت و زبان های مشابه. بهتره بدونید که منظور از داینامیک ارتباط بیننده سایت با بانک اطلاعاتی و تعامل اطلاعاته، مثلا ورود به حساب ایمیلتون توی یاهو و جی میل را در نظر بگیرید.

5. آخرین بخش یک سایت، پایگاه داده یا همون بانک اطلاعاتیه که برای ثبت داده های مهم کاربر یا اطلاعات وب سایت بکار میره، که البته برخی سایت های تجاری و شخصی که امکان جستجو نیاز ندارن، این بخشو باز که ندارن و طراحی اونا راحتره.

ما برای شروعِ کارِ برنامه نویسیِ وب، زبان HTML را می گیم که به منزله آجر برای ساختمان وِبِه و با یادگیری اون می تونین خیلی راحت زبان های DHTML، XML، CSS و حتی جاوا اسکریپتو یاد بگیرین و به صفحتون اضافه کنین.

HTML، سرنام کلمات Hyper Text Markup Language ـِه و نسخه ی 5 اون آخرین سری از این زبانه که تازگی ها هم عرضه اون توی دنیای وب، خیلی سرو صدا کرده.

استانداردهای وب توسط متولی استانداردهای وب،W3C (World Wide Web Consortium) تعیین میشه. مثلا HTML 5.0 یا XHTMl 1.0 و مشابه اینها.

برای شروع کدنویسی نیاز به هیچ نرم افزار خاصی نیست و فقط یه ویراستار متنی ساده مثل Notepadکافیه. هرچند میشه از نرم افزارهای مدیریت وب سایت، مثل دریم ویوِر و شیرپوینت دیزاینر و بخش Code و یا نرم افزارهای HTML Editor هم بهره گرفت.برای شروع نوت پد را از منوی Start باز می کنیم.

قبل از هر کاری این کدهای استاندارد رو توی صفحه می نویسیم:

 

بعد از نوشتن این کدها، حتما حتما باید فایل را با پسوند HTML یا HTM ذخیره کرد و بعد با باز کردن یه مرورگر مثل فایرفاکس و Open کردن این صفحه، شاهد ترجمه کدهاتون و اجرای اونها باشین. دیگه هم، فقط توی نوت پد کُدو می نویسیم و در مرورگر Refresh می کنیم.بیش از 80 عنصر برای HTML تعریف شده که هر عنصر از کدها و دستورات متنوعی که به اونها Tag (تَگ)گفته میشه تشکیل شده. دقیقا مثل ساختار پوشه و فایل در ویندوز. تعدادی از این عناصر عبارتند ازتصویر، مالتی مدیا،قالب بندی، لیست ها، لینک، جدول، فُرم، فِریم و خیلی عناصر دیگه که هر کدوم از اینها برای خودشون کُلی تگ یا دستورداره. مثلا برای تصویر از دستورمربوطه و نام عکس استفاده می کنیم و این طوریه که در مرورگر، تصویر به نمایش در میاد.

هر تگی در HTML در داخل علامت بزرگتر و کوچکتر قرار می گیره و به دو شکل تعریف میشه: تگ مجرد که فقط شامل دستوری در داخل همین علامت هاستو تگ زوج.

در خط بعد از اولین bodyمثلا می نویسیم


و بعد این اتفاق میفته و یه خط توی صفحه سایت میوفته.

یا برای اینکه نوشته رو در خط بعد بنویسیم، مثلا می نویسیم:

Hamid
Asadi

با این روش، هر چند خطی که بخواهیم می تونیم بنویسیم. /////

تگ زوج یا Doubleدر واقع از دو تگ مجرد تشکیل شده که تگ دومی یه علامت اسلشم داره، که به اونها تگ شروع و تگ پایانی میگن. یعنی به این شکل:

>Start Tag>       …        

مثلا این بار می نویسیم:

HAMID

و با ذخیره این کد با پسوند HTML و باز کردن این فایل با یه مرورگر، در صفحه سایت کلمه Hamid رو به شکلِ عنوان بزرگ مشاهده می کنیم.

دقت کنین که عملکرد تگ مجرد و دوبل متفاوته. یعنی تگ مجرد همونجا کارشا انجام میده مثل


یعنی هرجا بنویسین همونجا یه خط افقی میندازه. اما تگ زوج روی هر آنچه که بین دو تگ شروع و پایانش می نویسیم، عمل می کنه. مثل همین

یه نکته ای که خیلی مهمه اینه که یادتون باشه HTML به حروف بزرگ و کوچک حساس نیست یعنی هم می تونین کدها را با حروف لاتین بزرگ هم با حروف لاتین کوچک بزنین.ولی بعضی زبان های برنامه نویسی هستند که به این مساله حساسند.

نکته بعدی هم اینه که HTML، به شکلیه که هر اونچه که در نوت پد می نویسین و می بینین، اون چیزی نیست که در خروجی دریافت می کنین. مثلا اگه ما بین دو نوشته چندتا اینتر هم بزنیم توی خروجی، اینتر ثبت نمیشه.

راستی این نکته را بگیم که اگه می خواین این عبارت رو بنویسینحمید 3 خط پایین تر اسدی  باید بنویسیم حمید


  اسدی

اما اینجا لازمه در مورد کدهای اولیه و استاندارد HTML یه توضیحی بدیم:

>title> Brooz


Hamid Asadi


خب در این برنامه تگ دوبل HTML، برای شروع و پایان برنامه نویسیه، ///// تگ دوبل Head برای سرصفحه است، مثل تگ دوبل Title که عنوان وب سایت رو در نوار عنوان مرورگر نشون میدهیعنی این بالا، ///// و تگ دوبل Body که بدنه اصلی و محتوای صفحه شما رو نشون میده. بعد از تایپ دستورات در نوت پد، برنامه نویسیتون رو ذخیره کنین و بعد از نوشتن نام صفحه، پسوند HTML یا HTM را بزنین و با یه مرورگر بازش کنین.//////

در برنامه های بعدی با دستورات جالب تر این زبان وب با ما همراه باشین. بریم به بخش بعدی به روز این هفته... راستی، اینهایی که گفتیم همه در سایت دانلود هست، عنوان سایت دانلود به روز رو جستجو کنین


برنامه نویسی وب - قسمت اول

منبع سایت به روز
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۱۴
شهید گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی