مسجدشهداءبجنورد

.
مسجدشهداءبجنورد

با سلام مسجدالشهداء شهرک شاهدبا زیر بنایی بیش از 1000متر با همت والای اهالی محله ساخته شده و هم اکنون نمازگزاران در سه نوبت (صبح ،ظهر،شب)نماز را به جماعت اقامه می نمایند
آدرس :استان خراسان شمالی بجنوردخیابان امام خمینی غربی شهرک شاهد

نویسندگان

عفت چشم یا چشم چرانی؟

دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۱، ۰۹:۱۴ ب.ظ

عفت چشم یا چشم چرانی؟

چشم

انسان همواره باید بر این امر واقف باشد که شیطان  هر لحظه  در کمین اوست . وبرای شیطان فرقی نمی کند انسان در خیابان باشد یا درمنزل یا در اداره یا در کلاس درس ویا در هر جای دیگری .

و همانطور که می دانید ، شیطان برای هر گناهی ، یک ابزار ویک مامور خاص دارد که در فرصت های مختلف انسان ها  را گرفتار آن می کند .

یکی از گناهانی که  همیشه جزء  برنامه های روزانه  شیطان بوده  و هیچگاه در اشاعه وترویج آن کوتاهی نکرد ه است ،دعوت به چشم  چرانی و ربودن عفت چشم انسانها بوده است ، او با این کار انسانها را به دام عشق ناپاک و انحرافات جنسى مى‏ کشاند.

در این زمینه امام صادق علیه السلام می فرماید: (النَّظَرُ سَهْمٌ‏ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ ....)نگاه (به نامحرم) ، تیر زهرآگینى از تیرهاى شیطان است.(الکافی -ج‏5 ص559) .
 
در واقع چشم چرانی ونگاه های آلوده ،  مقدمه وپایه سایر انحرافات جنسی است ، که علاوه بر سلب آرامش و  مضرات جسمى و روحى و روانى که بر فرد مى ‏گذارد ، اثرات نامطلوب اجتماعى و خانوادگى را نیز در بر دارد.

خصوصا جوانان عزیزی  که هنوز ازدواج نکرده اند  باید بیشتر مواظب این امر باشند ، زیرا آنها  در فشار روحی و جسمی به سر برده و  نیاز به آرامش روحی روانی دارند ، وچون دسترسی به ارضای شهوات خود ندارند ، پس اینگونه کارها آنها را بیشتر  درمعرض این  فشارها  قرار می‌دهد. واین فشارها هم  قطعا آلودگى جنسى را براى آنها مجازنمی کند .
(...وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لَا یجَدُونَ نِکاَحًا حَتىَ‏ یُغْنِیهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ...)و آنها که وسیله ازدواج ندارند باید عفت پیشه کنند، تا خداوند آنان را به فضلش بى نیاز سازد(نور-33).

به همین خاطراست که در سوره نور که در حقیقت سوره عفت و پاکدامنى و پاکسازى از انحرافات جنسى است‏،  روی مساله عفت چشم تاکید دارد و  انسان ها  را به این امر  دعوت کرده است  .(قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یحْفَظُواْ فُرُوجَهُم‏....* وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُن‏)(نور-30-31)

در آیات نخست مى‏ گوید: ای پیامبر به مردان وزنان مومن  بگو چشمهاى خود را (از نگاه کردن به نامحرم و آنچه نظر افکندن بر آن حرام است) فرو گیرند، و دامان خود را حفظ کنند.خصوصا که مفسرین بر اساس پاره ایی از روایات فرموده اند : حفظ فروج  در همه جای قرآن به معنی انحرافات جنسی است الا اینجا که  به معنی چشم پوشی از نگاه به دیگران است .(توضیح بیشتر در تفسیر نمونه ج14)

 بنابراین در مرحله‏ ى اوّل لازم است که انسان دیده ‏ها را پاک کند تا بتواند دل را نیز کنترل کند.

راه  مقابله با این معضل
انسان باید با تکیه بر تقوای الهی و قدرت  ایمان و اراده  ، در برابر شهوات ایستادگى کند .و چشم ها را در برابر نامحرمان بپوشاند  زیرا هر چه ایمان و اراده قوى‏تر باشد، مقاومت هم  در برابر جاذبه‏ هاى جنسى  بیشتر خواهد شد .بنابراین اگر انسان ، برای تقویت اراده ی خود  تلاش کند ، این خود مهمترین  گام‏ دربهبود این  امر  است.پس نگوییم اراده ی ما سست  شده است ، زیرا اگر چه ممکن است اراده‏ ى انسان ضعیف شود، ولى هیچ گاه از بین نمى ‏رود.
 و از جمله راه های تقویت اراده ، این است که  همواره به بدى گناه و عواقب آن توجه کنیم وبه خود تلقین کنیم که  من مى ‏توانم این عمل را ترک کنم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۱۴
شهید گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی