مسجدشهداءبجنورد

.
مسجدشهداءبجنورد

با سلام مسجدالشهداء شهرک شاهدبا زیر بنایی بیش از 1000متر با همت والای اهالی محله ساخته شده و هم اکنون نمازگزاران در سه نوبت (صبح ،ظهر،شب)نماز را به جماعت اقامه می نمایند
آدرس :استان خراسان شمالی بجنوردخیابان امام خمینی غربی شهرک شاهد

نویسندگان

آیا ساپورت، عفاف بانوان را ساپورت می کند؟

يكشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲ ب.ظ

زنان در جوامع گذشته هرچه مقامشان بیش تر بود و دارای موقعیت اجتماعی برجسته تری بودند از پوشش سنگین تر و بیشتری هم برخوردار بودند.

آیا ساپورت، عفاف بانوان را ساپورت می کند؟

دلیل اصرار همه ادیان به مقوله حجاب و روابط کنترل شده زن و مرد همین آفاتی است که گریبانگیر خواهد شد، ازجمله آفات این گونه اختلاط ها در محیط های گوناگون و عدم توجه به شعائر دینی  می توان به ازدواج های با تأخیر اشاره کرد.

به راستی دلیل اصرار بر حفظ حجاب چیست؟ چرا زن ها موظف تر از مردانند؟ اگر خانمی بی حجاب از منزل خارج شود چگونه خواهد بود؟ چرا نباید امنیت برقرار باشد؟ در کشور های اروپایی و آمریکایی این مسائل حل شده است؟ اگر کسی برای دل خودش بی حجاب باشد ایرادی دارد؟ به مردان بگویید نگاه نکنند. بی حجابی چه لطمه ای به جامعه خواهد زد؟
دلیل این گونه  اصرار ها  کدام است؟


ادامه مطلب



حجاب نه تنها تکلیف الهی که وظیفه ای اخلاقی است 
خداوند قادر و تعالی هیچ گاه کاری را از ما نخواسته  مگر آن که  نفع بشر در آن کار نهفته بود. مسلم است که خداوند قادری که ما را خلق  کرده و سرنوشت هر کدام از ما را به خوبی می داند و همه لحظه های زندگی ما با عنایت وی می گذرد نیازی به هیچ کدام از اعمال عبادی ما ندارد حقیقتا حجاب هم یکی از همین اعمال عبادی است که قرآن بار ها و بار ها در قالب های مختلف به آن پرداخته و آن را مهم جلوه داده است.


آیات برتر و معروف در باب حجاب را در چند جای قرآن داریم که مهم ترین و معروف ترینشان همان آیات سوره مبارکه نور است.
 ?وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ? وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى? جُیُوبِهِنَّ ? وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى? عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ? وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ ? وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ?(سوره? نور-آیه? 31)
 و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش (فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان(همکیش) خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که (از زن) بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده‌اند آشکار نکنند و پاهای خود را (به گونه‌ای به زمین) نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.
از ظاهر آیه چنان بر می آید که خداوند از زنان با ایمان خواسته تا زیت های خود را برای کسی جز محارمشان آشکار نکنند و چون بشر بسیار ایراد گیر است، تمام آن محارم را نام می برد تا دیگر سوالی باقی نگذارد. البته در ابتدای آیه اشاره می کند به کاستن نگاه از نامحرم. (غض) به معنای پایین آوردن در صدا و کم کردن در  نگاه است.  دو دستور العمل ابتدایی برای مردان و زنان یکسان است اما آن چه که مبرهن است این بحث است که  پوشاندن زنان از نگاه شان مهم تر است زیرا ادامه آیه به چگونگی پوشش می پردازد و حد آن را معین می کند و از انواع زینت ها سخن می گوید. آیه نشان می دهد که در گذشته هم حجاب در میان زنان وجود داشته منتها تحریفاتی صورت گرفته و حجاب از حال و هوای خود خارج شده  و حالا خداوند با نزول چنین آیه ای رسم و رسوم درست حجاب را یاد بگیرند.

 ?یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ? ذَ?لِکَ أَدْنَى? أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ ? وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا?(سوره? احزاب-آیه? 59)
  ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند (به احتیاط) نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است.
  آیه 59 سوره مبارکه احزاب در نحوه بیان نوعی توجه به غیرت مردان می کند. و به جای مخاطب قرار دادن مستقیم خانم ها مثل آیه سوره نور به طور غیر مستقیم و در حقیقت همسرانشان  را مورد خطاب قرار می دهد.  این که مود شناخت قرار بگیرند از این جهت است که  در آن زمان کنیزان ( که حجاب بر آنان واجب نبوده ) مورد تعرض واقع می شدند دلیل این شناخت جدایی زنان ازاد از کنیزان بوده است.


زنان در جوامع گذشته هرچه مقامشان بیش تر بود  و دارای موقعیت اجتماعی برجسته تری بودند از پوشش سنگین تر و بیشتری هم برخوردار بودند چه در نظام اسلامی و چه در سایر ادیان و حجاب تنها ریشه در اسلام ندارد بلکه همه ادیان معتقد به گونه ای از حجاب هستند.
قرآن این کتاب آسمانی به خوبی  حجاب را در قالب کلماتی وحی بیان می کند و در رابطه با جزئیات دقیقش موشکافانه گوشزد می کند.
بی بندوباری زاییده عدم رعایت حجاب و عفاف 
نگاهی به جوامع غربی و بعضا جامعه امروزی بعضی کشور ها نشان از بی بند و باری های متعددی می دهد. فتنه ها و تجاوز های گاه و بی گاه و اخبار تلخی که از رسانه های جمعی به گوش می رسد حتی رحم نکردن بر دختران نابالغ....

 

اخباری که حاکی از این خبر مهم است که نداشتن پوشش مناسب انسان ها را به ورطه  نابودی خواهد کشید. بار ها و بار ها دیده شده و یا شنیده شده که در جوامعی که حجاب در آن ها به درستی رعایت نمی شود امور دیگر زمین خورده و پیش رفت ها به رکود می انجامد. مسئله ای که غرب به آن معترف شده و اختلاط زن و مرد را یکی از دلایل کندی کار  ها می داند. در این محیطی که زن و مرد در کنار هم حضور دارند دستور العمل های دو طرفه ای صادر شده اعم از پوشاندن و نگاه مستقیم و حریصانه نکردن. حال چرا زن ها موظف تر از مردانند؟ خلقت هر فردی به گونه ایست. هر کس خاص خودش دستور العمل مجزایی را دریافت کرده است. مطمئنا همه خلایق باهم یکی نیستند. نمی توان نسخه ای را برای همه بشریت تجویز کرد.
زن این خلقت زیبای الهی موظف است از داده های خدایی اش به خوبی حفاظت کند. بدیهی است که امیال جنسی و خواهان بودن مرد  به عبارت دیگر فاعل بودنش زن را مفعول و خواسته شده قرار می دهد و این جاست که هر قدر بی بند و باری بیشتر باشد فساد نیز افزوده خواهد شد ، نمی توان جلوی امیال جنسی را با توجه به فراهم شدن موقعیت های متعدد گرفت.


 متأسفانه این روز ها سن ازدواج در برخی جوانان افزون شده و در این امر بی حجابی بی تاثیر نیست آن جا که در کنار جامعه ای که در ایران روز به روز به نحوی به سمت بی حجابی می رود که  حجاب در آن رنگ غربت می گیرد و فیلم ها به سمت بی حجابی هجوم می برند.
نمی توان انتظار داشت ک برای برطرف نمودن امیال؛ خود جوانان رو به ازدواج های دائم بیاورند، با وجود بحث های ازدواج موقت و بررسی آن از منظر دین و با توجه به نبود امکانات برای شروع یک زندگی عادی در جوامع کنونی، متأسفانه جوانان با عقد موقت خود را مشغول ساخته و با دختران رنگارنگی مرتبط خواهند بود و در پایان دیگر نخواهند توانست به یک زن راضی شده  و با او زیست کنند. حال این میان عدم رعایت صحیح حجاب در حریص کردن مردان جوان و حتی با سن های بالا تأثیر عمیقی خواهد داشت.

کم شدن امنیت اجتماعی، روابط نامشروع ، اختلاط خارج افسار گسیخته زن و مرد از هم ، از هم پاشیده شدن بنیان کانون خانواده، کم شدن میل به ازدواج در میان جوانان، فرو ریختن قبح فحشا و فساد در جامعه و کم رنگ شدن اخلاقیات از جمله آثار نامبارک اجتماعی بدحجابی است.


در حالیکه از نظر فردی هم فرد بدحجاب و نظاره گران بر این گروه که از دو جنس مخالف هستند به کم شدن اعتماد به نفس، عادت کردن به نگاه ابزاری، بوالهوسی و افسارگسیختگی میل جنسی و روی آوردن به رفتارهای نامؤنس جنسی مبتلا می شوند

آری! بی حجاب خارج شدن از منزل یا بد حجاب بودن  پیامدش همین فساد ها خواهد بود. ازدواج های خیابانی بر اساس هوس های آنی که آتش عشق طرفین به زودی عرق می کند حاصل اینگونه ارتباطات و رفتارهای است که گاها آثار جبران ناپذیری دارد.

این گونه ازدواج ها که نه بر اساس فرهنگ و آداب سنن ایرانی و نه از روی شرع و نگاه دینی است  مورد تأیید نیست! و بدتر از آن ازدواج های موقتی است که جوانان نه از روی فلسفه آن بلکه به عنوان راه حلی برای خارج نشدن از مدار دین !!  انجام می شود. چرا که ازدواج موقت هم برای خود شرایط و اصولی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و گرنه همین مورد هم می تواند به از هم گسیختگی خانواده ها بی انجامد و وای به وجود آمدن شرایطی که  خدایی ناکرده روابط از چهار چوب اسلامی خارج شده و به چهار چوب شیطانی  برسد، که دیگر نه تنها مورد تایید نخواهد بود بلکه خطرناک نیز هست.


 یکی از دلایل اصرار بر حفظ نکاه ها و بیان این مسئله در اکثر احادیث که نگاه به نامحرم تیری از تیرهای شیطان است این است که  اختلاط زن و مرد با بی توجهی به دیانت  از دستور العمل های شیطانی است و این گونه روابط در اکثر مواقع موجب سردی در روابط خانوادگی خواهد شد و خانواده این ارزشمند ترین و مقدس ترین نهاد جامعه اسلامی با همین حرکت گاه از هم پاشیده خواهد شد.

بسیار در جراید خوانده ایم لغزیدن های افراد را در قرار گرفتن در چنین مواقعی که پیش رویشان قرار گرفته بود، عدم کنترل روح و در نهایت تباهی زندگانی هایی که یک به یک اضافه خواهند شد.

بالا رفتن آمار طلاق هم بی ارتباط با این بحث نیست. مطمئنا با توجه به وجود چنین شرایطی آمار جدایی های رسمی و عاطفی دو چندان خواهد شد و در تعاقب آن فرزندانی سرگردان قرار خواهند گرفت که گناهشان تنها و تنها این است که بخشی از این در جامعه ی زندگانی خودشان اجرا نمی شود حجاب هم از جمله مسائل ظاهری در دین است اما همین پوسته ظاهری گاه به اعماق دین  نفوذ می کند و به هسته درونی هم آسیب بی حدی می رساند.همیشه باید از پوسته ظاهری برای رسیدن به درون گذشت و چه بسا گاهی پوسته مهم تر از درون باشد.

چگونه برخورد کنیم؟

 برقراری امنیت در جامعه در حالی محقق میشود که عقل سلیم شرایط وقوعش را  ایجاد کند.تا زمانی که آتش و مواد محترقه را یک جا داریم بر قراری امنیت بحثی بی ربط خواهد بود و انفجار رخ خواهد داد. ،در بلاد غرب نیز چنین مسائلی وجود دارد اصولا در اختلاط زن و مرد چنین مسئله ای  وجود خواهد داشت..


بشر و خواسته های آن همواره یکسان است؛ مگر میشود امیال جنسی تنها در وجود مسلمین نهادینه باشد؟ از دور نگاه کردن به این جوامع نتیجه ای عکس خواهد داشت یعنی اگر از همین  راه دور به جوامع غربی نگاهی بیندازیم مسلما ظاهر امر این است  که اختلاط و بی حجابی حتی باعث پیشرفت های مکررشان خواهد شد.  اما آن چه از تحقیقات و گفته ها بر آمده فساد شدید در این خانواده ها علی الخصوص در اروپا را گزارش میدهد.
تا جایی که این مردمان در فضای کار و محیط درس از حجاب های کاملی برخوردارند. خانواده ها در اینگونه جامعه ها به سختی در حال ابقای خود هستند و محیط های کار پر است از بی بندو باری ها و فساد های لحظه به لحظه ای که گاه گاه اخبارش به گوش میرسد و چه قدر از این خبر ها پوشش دهی نمیشود خدا عالم است.

غربی ها نیز بعد از گذشت زمانی طولانی فهمیده اند که این  روش در ادامه به نفعشان نخواهد بود زیرا به این نتیجه رسیده اند که اختلاط زن و مرد و بی توجهی به وضع ظاهری خود عواقب خوبی نخواهد داشت.
مسلما مردی که در جایی از کنار زنی با لباس مستهجن گذر میکند و بی تفاوتی میجوید یا دچار مرض در شهوت است و یا پیش از آن با چنین افرادی مقابله و خواسته هایش را مرتفع کرده است.

برای دل خود آراسته میشوم

هیچ کس برای دل خودش بی حجاب نخواهد شد آراسته نخواهد شد و حتی قدمی در جهت آشکاری زینتش بر نخواهد داشت. زیرا اگر دلخواهی در کار بود شاهد تفاوت های فاحش آرایش و پیرایش ها در سطح شهر ها نمی شدیم.
این حرف تنها دلداری به خود است. امکان این که خانمی در بی حجابی خود به جنس مخالف نیندیشد بسیار اندک است و اصلا چنین تفکری با وجود زن عجین شده.همه زن ها دوستدارند زیبایی های خود را به معرض نمایش بگذارند پس حفظ آن از نامحرمان سخت و پاداش بزرگی خواهد داشت.شاید این عدم رعایت کاملا دلی باشد اما نمیتوان در معابر این تفکر را فریاد زد و آن چه که از شما به نمایش در می آید فرقی با دیدگاه های متفاوت  از شما نخواهد داشت و مردمان ظاهر امر را تماشا میکنند و از درون قلب ها تنها خدا آگاه است.



به مردان گفته اند نگاه نکنید!

طبق آیه قرآن به مردان گفته شد که نگاه خود را کم کنید و این کاملا صحیح است اما در ادامه از بانوان هم در خواست هایی صورت گرفته. و دستوراتی هم برای بانوان صادر شده. حقیقت این است که انسان موظف است وظایف خود را در کنار حقوقش بشناسد.مگر می شود گوشت را در کنار گربه گذاشت و او را از خوردن منع کرد؟این موازنه ی قرآنی تنها با رعایت طرفین صحیح خواهد بودو به نتیجه ای مشخص و درست خواهد رسید.


محدوده حجاب چیست؟

محدوده حجاب نیز کاملا مشخص است قرآن صراحتا به آن اشاره کرده و احادیث مکررا آن را نام برده اند. امابرخی فکر میکنند حجاب تنها منع برهنگیست. آری حجاب در مرحله اول چنین است در دومین مرحله نوع و اندازه حجاب مطرح است و در مرحله سوم عدم جلب توجه با انواع البسه .بدیهیست که حجاب اکمل چادر خواهد بود و جز آن باز در معرض توجه قرار خواهیم گرفت.

و امروز ...

روزگاریست که انواع لوازم جهت زیبا سازی بانوان عرضه میشودو جای تاسف دارد که اکثرا در مسیر نادرست مورد استفاده قرار میگیرد. یعنی پیشرفت علم در جهت بی دینی و کفر به حرکت در آمده. انواع عمل های جراحی و تغییرات مختلف در بدن که توسط گروه های مختلف به وفور تبلیغ میشود. تولید عطر های جذب کننده  ی جنس مخالف.همه و همه بانوانی متفاوت و بعضا مردانی جذاب را به جامعه تزریق میکند و این دیدن های هر روزه و گاه مقایسه هایی از سر کنجکاوی موجبات برهم خوردن کوچک ترین جامعه اسلامی (خانواده) را فراهم میکند. متاسفانه قیمت این گونه اجناس به قدری بالاست که هر کسی توان خرید را نخواهد داشت و البته تمام این ها هم برای بدن مناسب نخواهند بود بار ها و بار ها از ازدیاد جراحی های زیبایی و استفاده بیش از حد از لوازم آرایش در ایران را خوانده ایم و از مضراتش خوب آگاه هستیم. در حالی که جوامع غرب خود هرچه بیشتر به سمت جدا سازی حرکت میکنند و اختلاط و بی حجابی مطلق را منع میکنند و از این گونه پیشرفت ها برای خود بهره مند نمیشوند ( لا اقل به اندازه جوامعی که برایش دستور العمل صادر میکنند.)  اما برای جوامع دیگر نسخه ی بی حجابی می پیچند.



در پایان باید گفت،عدم مرتفع شدن امیال دختران و پسران.تاخیر در امر ازدواج، فساد و بی بند و باری بر هم خوردن آسایش خانواده ها و ... اندکی از عواقب بی حجابی در دنیای کنونی خواهد بود.






موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۲۵
شهید گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی