احکام روابط دختر وپسر(14)
زنا
زنا به انجام عمل جنسی بین زن ومردبدون اینکه ازدواجی صورتبگیرد،گفته میشود.
خدا در قرآن میفرماید
«ولاتقربوا الزنا انّه کان فاحشةً وساء سبیلاً»اسراء32
حتی نزدیک زنا نشوید که عمل زشت وبدراهی است.
«امام علی(ع)آدم غیور هرگز زنا نمیکند»
«امام صادق(ع)کسانیکه مرتب زنا میکنندیادزدی مینمایند یا شرابمیخورند مانندبت پرستان میباشند.»
«امام صادق(ع)خدا به حضرت موسی(ع)وحی کردزنانکنید تا زنانشماهم
زنا نکنند وکسیکه بازنی زنا کند،بازنش زنا کنند پس همانطور کهدادهاید
پس میگیرید!»
پیغمبراکرم6 به امیرمؤمنان علی7فرمود
«زنا دارای سه اثر بد دنیوی و سه اثر بد اخروی است. اثرات دنیوی
زنارسواشدن، کوتاهی عمر و قطع روزی (روزی حلال) و اثرات اخرویسختی
حساب، خشم خداوند و ابدی بودن در جهنم است».
داستان بلعم را که در قسمت «زنان» آمده بود مجدداً برای اهمیت
آنذکر میکنیم «آمده است که وقتی لشکر حضرت موسی7 به
فرماندهییوشع بن نون7 تصمیم به تصرف شام را گرفتند. حاکم آن
ناحیه از بلعمباعورا، که دانشمندی قلاّبی بود درخواست کرد که راهی
برای شکستلشکر بنیاسرائیل به او نشان دهد. بلعم به آنان گفت که
تنها عامل شکستاین لشکر زنا! است. شما زنان هرزه را به عنوان خرید و
فروش، میان لشکربنیاسرائیل بفرستید و به آنها اجازه بدهید که خود
را در اختیار مردان لشکربگذارند.
دستور بلعم اجرا شد و زنان هرزه در بین لشکر یوشع رفت و آمد
مینمودندو به فسق و فجور با لشکریان مشغول شدند. طولی نکشید که در
اثر اینتماسهای نامشروع، مرضی خطرناک در بین لشکریان پیدا شد و در
فاصلةچند روز هزاران نفر را کشت! این وضع ادامه داشت تا اینکه یکی
از افرادغیرتمند لشکر، نیزة خود را بدست گرفت و به زن و مردی که
درحال زنابودند، حمله کرد و آنان را کشت و اعلام کرد هر که را در
حال عمل نامشروعبیابم، او را میکشم! لشکریان از ترس جان، از زنان
مذکور فاصله گرفتند و درنتیجه آن مرض مهلک از میان رفت و لشکر
بنیاسرائیل توانست شام را فتحو تصرف کند.
احکام انواع زنا
«الزانیة والزانی فاجلدوا کل واحد منهما مائة جلدة ولاتأخذکمبهما
رأفة فی دین الله ان کنتم تؤمنون بالله والیوم الاخر ولیشهدطائفةٌ
من المؤمنین»
زن ومرد زناکار را صدضربه شلاق بزنید واگر ایمان به خدا وقیامت
دارید،درمورد آنها دلرحمی ننمائید وعدهای موقع اجرای حکم شاهد باشند.
1-زنای مرد مجرد با زن مجرد
حد شرعی آن در صورت ثبوت در نزد حاکم شرع،صدضربهشلاق در دفعه اول تا سوم ودر دفعه چهارم کشتناست.
2-زنای مرد زن دار«محصن» با زن شوهر دار«محصنة»
زن ومرد سنگسار میشوند.
3-زنای مرد زن دار «محصن»با زنی مجرد
مرد سنگسار وزن صدضربه شلاق میخورد.
4-زنای مرد مجرد با زن شوهردار«محصنة»
مرد صدضربه شلاق میخورد وزن سنگسار میگردد.
5-موارد چهارگانه فوق با اجبار وتجاوز مرد
مرد در هرصورت کشته میشود.وزن درصورت ناراضی بودنحدی ندارد.
«رسول خدا(ص)غضب خدا شدید است بر زن شوهر داری کهچشمش را از
نگاه به نامحرم پرکند که اگر این کار را کند همه اعمالش(اعمال
خوب)نابود میشود.واگر دربستر غیر شوهرش بخوابد،برخدا لازماست که اورا
بعد از عذاب در قبر به آتش بسوزاند.»
«امام باقر(ع)هرکه در ساعت واحدی با زنان مختلف زنا کند،برایهرکدام یک حد جداگانه دارد.»
لواط
لواط به هم جنس بازی مرد گفته میشود.
خدا در قرآن میفرماید«ولوطاً اذ قال لقومه اتأتون
الفاحشةماسبقکم بها من احد من العالمین.انّکم لتأتون الرجال شهوةً
مندون النساء بل انتم قومٌ مسرفون.»اعراف80و81
(بخاطر آورید)لوط را هنگامی که به قوم خود گفتآیا عمل بسیار
زشتیرا انجام میدهید که هیچ یک از جهانیان پیش از شما انجام
نداده است؟آیاشما از روی شهوت به جای زنان به سراغ مردان
میروید؟شما اسرافکار(ومنحرف)هستید!
«امام صادق(ع)ناروایی لواط از زنا بیشتر است زیرا خداوندقومی
را بخاطر لواط نابود نمود ولی هیچ فردی را بخاطر زناهلاک نکرد.»
لواط و یا همجنس بازی که گناه آن عظیم است، عوارض زیادی بر
جایمیگذارد که تا آخر عمر گریبانگیر شخص میشود. این عمل منشأ
قتل،هیجان، اضطرب روحی، دیوانگی، خودکشی و هزاران مفسدة
اخلاقیاست. سزای لواط کننده قتل است و این گونه اشخاص اگر بدون
توبه از دنیابروند، با قوم لوط محشور میشوند.
«امام صادق(ع)زن وشوهری را نزد امیرمؤمنان (ع)آوردند کهشوهر
با پسر آن زن-از شوهر دیگرش-لواط کرده بودوبهشهادت شهود،دخول کرده
بود.امام دستور داد مرد با ضرباتشمشیر به قتل برسد و آن نوجوان نیز
کمتر از میزان حدّ،تازیانهبخورد.»
«امام صادق(ع)مردی را همراه پسر نوجوانی که با او لواطکرده
بود،نزد امیرمؤمنان(ع)آوردند و بینّه نیز علیه آنها به اینعمل زشت
شهادت داد.امام فرمودندای قنبر!نطع وشمشیریبیاور!آن گاه مرد
ونوجوان با صورت روی آن فرش پوستی قرارداده شدند.سپس امر فرمود
آن دو را با شمشیر به دونیم کردند.
از جمله احکام لواط کننده آن است که مادر وخواهر ودختر لواط
دهندهبر او حرام ابدی میشوند وفاعل نمیتواند بعدا با آنها ازدواج
نماید.
استمناء واستشهاء
استمناء عمل جنسی است که شخص بمنظور آمدن منی وبه لذترسیدن جنسی انجام میدهد.
برای این عمل در پسران اصطلاح استمناء ودر دختران استشهاء بکارمیرود.
«رسول خدا(ص)مساحقه کردن زنها باهم زنا محسوب میشود.»
«علی(ع)مساحقه در بین زنان همانند لواط در بین مردان است.»
«مجازات استمناء واستشهاء تعزیر است ومقدار آن بستگی بهنظر قاضی دارد»
ضررهای جسمی وروحی استمناء واستشهاء
پزشکان ودانشمندان این آثار رابرای کسانیکه استمناء مینمایند،ذکرکردهاند
1-زردرنگی و یا پریدگی رنگ
2-اختلال جهاز هاضمه وابتلا به یبوست وبی اشتهایی
3-کم شدن قوة هوش وحافظه وقوای مغزی
4-کم خونی
5-لاغری وتوقف رشد
6-رعشه وضعف اعصاب
7-ضعف وبی فروغی چشمها
8-سرگیجه
9-مرضهای سل،نقرس وروماتیسم
10-تنفر از ازدواج
«امام صادق(ع)سه دسته هستند که خدا در قیامت با آنان سخن
نگویدوآنان را مورد رحمت قرار نمیدهداز جمله کسیکه با دست خود
استمناءکند وکسیکه در عمل لواط،مفعول واقع شود.»
«رسولخدا(ص)کسیکه با دست استمناء کند،ملعون است.»
عقوبتهای محرمات جنسی دردنیا
«امام صادق(ع)از جمله گناهانی که روزی را حبس میکند،زنااست.»
«امام علی(ع)زنا فقر را به ارث میگذارد.»
«رسول خدا(ص)چهارچیز داخل خانهای نمیشود الا آنجارا
خرابمیکندوبرکت هم آنجا را آباد نمیکندخیانت،دزدی،شرابخواری وزنا!»
«امام باقر(ع)در کتاب رسولخدا دیدیم که هرگاه بعد از من زنا ظاهرشود،مرگ ناگهانی هم زیاد میشود.»
«علی(ع)کافر و ولدالزنا دوستدار من نخواهند بود.»
عدم صلاحیت زناکار
فردزناکار از نظر اسلام صلاحیت قضاوت،شهادت در دادگاه،امامتجماعت،مرجعیت واجتهادو...ندارد.
در روایات آمده که از علامتهای دشمنی با اهلبیت زنازادگی است
وآمدهکه کسی با اهلبیت دشمنی نمیورزد مگر اینکه بچة زنا ویا
بچهحیض!باشد.
چه پولهای هنگفتی که انسانهای جامانده از حقیقت صرف
ارضاءجنسی نامشروع خود نمیکنند.چه پولهایی که به
مؤسساتفحشاء(درکشورهای خارجی)میپردازند درحالیکه اگر این پولهارا
صرفازدواج قانونی وشرعی میکرد میتوانستند همواره از همسری که فقط
متعلقبه خودشان است وشریک زندگی آنهااست بهره های فراوانی در
مسائلمختلف زندگی ببرند.
وچه پولهایی که این افرادصرف خرید ماهواره وفیلمهای مبتذل
برایفقط لذت چشمها!نمیکنند.درحالیکه میتوانند با این پولها کارهایی
کهبسودخود وخانواده وکشور ودنیایشان است، انجام دهند.
آثار محرمات در آخرت
«امام صادق(ع)سه دسته هستند که خدا در قیامت با آنان
حرفنمیزند وآنان را پاک نمیکند وبرای آنان عذابی دردناک است
ازجمله آنهازنی است که در بستر شویش زنا میکند»
«رسول خدا(ص)کسیکه با زن شوهردار زنا کند،در قیامت از
عورتهردو،چرکی به مسیر پانصدسال خارج میشود که تمام اهل جهنم از
بویبد آن اذیت میشوند وعذابشان از همه بشتر است.»
روایت شدهکسیکه بازنی یهودی یا نصرانی یا مجوس یا مسلمانی
یا از مذهب دیگری،زنا کندخداوند در قبرش،سیصد هزاردر از جهنم و
آتش بر او باز می کند!
عمر دستور داد که غلامیکه ارباب خودرا کشته بود،رابکشند.
علی(ع)خبر دار شد.غلام را خواست وبه او فرمودچرا اورا کشتی؟گفتبزور
بامن لواط کرد!علی(ع)از اولیاءمقتول پرسیداورا دفنکردید؟
گفتندآری!الان اورا دفن کردیم.امام فرمودبروید وسه روز دیگر نزدمن
بیایید!وبه عمر فرمودغلام را زندانی کن!
بعد از سه روز،علی(ع)باتفاق عمر بر سر قبر مقتول رفتندوقبر
اورا شکافتند.ناگاه کفنش را بدون جسد یافتند!علی(ع)تکبیر گفت
وفرمودواللّه دروغ نگفته ام!بخدا سوگند!از رسول خدا(ص)شنیدم که
فرمودهر شخصی از امّت من لواط کند وبدون توبه بمیرد،اوراسه روز
بعداز دفن مهلت می دهند وسپس زمین اورا فرو می بردتا به قوم لوط
رساند وبا آنان محشور شود!
آورده اند کهحضرت عیسی(ع)از گورستانی عبور می کرد.قبری دید
کهآتش از آن بیرون می آمد.عصا بر آن قبر زده،بشکافت!شخصی رادر
میان آتش دید.فرمودچه کرده ای که دچار عذاب شده ای؟گفتمردی
بودم که بدنبال زنهای مردم می رفتم وکارهای ناشایست می کردم و
زنا می نمودم!چون از دنیا رفتم،صدایی شنیدم که می گفتاورا
بسوزانید!ازآن روز مرا می سوزانند!عیسی(ع)نگاهش به ماری سیاه و
عظیم افتاد!پرسیدای مار!با این مسکین چه می کنی؟گفتاز آن زمان
که وی را دفن کرده اند،یک لحظه از او غافل نبوده ام وبا زهری که اگر
یک قطره از آنرا در رود نیل بریزند،همة آبهای آن زهر قاتل می گردد،
بر او مشغول هستم!
«رسولخدا(ص)کسیکه بازنی نامحرم،ازدبرنزدیکی نماید
یابامردییانوجوانی لواط کند،روزقیامت،بدبوتر از مردار،محشور
میشود،واهلمحشر از بوی او ناراحتند واز اومعذرتی قبول نمی
گردد،سپسبه جهنم می رود وهمة اعمالش باطل می شود.درجهنم اورا در
تابوتی کهمیخ های آن از آهن است،گذاشته می شود وبرتابوت فرو می
کنند،تا میخهادر بدنش فرو می رودواگر عرق اورا برچهارصد امّتقرار
دهند،همه میمیرند واو از کسانی است که عذابش از همه بیشتر است!
کسیکه با زن نامحرمی دست بدهد، با غُل وزنجیر محشور شده وبه جهنمبرده می شود!
کسیکه با زن نامحرمی ،شوخی کند،با هر کلمه ای که بااوسخن
بگوید،هزار سال زندانی می شود و زن اگر راضی باشد ومرد را وادار به
بوسیدن یا مباشرت حرام یا شوخی با او کند،ومرد به این سبب،دچار
فحشاء شود،همین عذاب برای زن هم می باشد!
کسیکه چشمش راخیره بر زن نامحرم نماید،در قیامت در حالیکه
میخهای آتشین بر چشمش فروشده،محشور می شودو تاپایان حساب،بههمین حالت است تابه دوزخ برده شود!»
«امام صادق(ع)در روزقیامت،زنانی را که باهم مساحقه کردهاند،
در حالیکه لباسهایی از آتش در بَر ومقنعه ای از آتش بر سر وعمودی از آتشدرفرج آنهاست،آورده ووارد دوزخ می کنند!»
«علی(ع)هرکه لواط کند،روزقیامت،جُنُب محشور شده وآبهای دنیا
اوراپاک نکند وخدا بر او غضب ولعنت کند وجهنم رابرای اوآماده کند!»
«رسول خدا(ص)رز قیامت،خدا با سه دسته سخن نمی گویدو
به آنان نظر-لطف-نمی کند واعمال آنان را تزکیه نمی نمایدوبرای آنان
عذابی دردناک استپیرزناکار،پادشاه ستمکار،آدم خودرأی ومتکبر!»
«امام صادق(ع)روزقیامت،زن زیبائی را که با زیبائی خود فتنه
می کردهاست ،می آورندوبه او خطاب می شود که چرافتنه کردی؟جواب
می دهدکهخدایا!تومرا زیبا آفریدی !به او خطاب می شود کهحضرت
مریم(س)از تو زیباتربود ولی او فتنه نکرد!سپس مرد زیبائی را که با
زیبائیخودفتنه می نموده است ،رامی آورند وبه او خطاب می شود که
چرا فتنه کردی؟جواب می دهد کهتومرا زیبا آفریدی!به او خطاب می
شودکهحضرت یوسف از تو زیباتر بود.ولی به فتنه نیافتاد.بعد شخصی
را که بخاطر بلاها وسختیها به فتنه افتاده بود را می آورند.به او
خطاب میشود کهچرا تحمل سختیها ننمودی وبه فتنه افتادی؟جواب می
دهد کهتوسختیها وبلاها را بر من نازل کردی ومن به فتنه افتادم!به
او
خطاب می شود کهبلاهای حضرت ایوب(ع)از تو بیشتر بود ولی او به فتنهنیافتاد.»
«امام صادق(ع)عذاب کسیکه نطفه اش را در رحِمِ زن نامحرم بریزد ازهمه بیشتر است.»
«رسول خدا(ص)کسیکه با نوجوانی لواط کند،روز قیامت جُنُبمحشور می شود وهمه آبهای دنیا هم نمی تواند اورا پاک کند!»
«روز قیامت زناکار را وارد جهنم می کنند وقطره ای از عورتش می
چکدکه از بوی آن تمام اهل جهنم دچار ناراحتی می شوند!جهنمیان به
نگهبانانجهنم می گوینداین بوی بد مال کیست که مارا اذیت کرده
است؟به آنهاگفته می شوداین بوی زناکاران است.»
بازدید ازجهنمدر سفر معراج!
«رسول خدا(ص)در معراج از جهنم دیدار کردم ودیدم کهعده ای
درمقابلشان گوشت خوب وگوشت مردار است.ولی آنان از مردار
میخوردند!جبرئیل گفتاینها حرام خوار بوده اند!عده ای را دیدم که
لبهایآنان مانند شتر بود ومأمورین از پهلوی آنان مقراض کرده ودر
دهانشان میگذاشتند!جبرئیل گفتاینها عیب جو بوده اند.عده ای را
دیدم که سرشانرا می کوبیدند!جبرئیل گفتاینها نماز عشاءنمی
خواندند!گروهی را دیدمکه مأمورین،آتش بدهانشان گذاشته واز مخرجشان
در می آمد!جبرئیلگفتاینها مال یتیم خور بوده اند.عده ای را دیدم
که شکمشان آنقدر بزرگبود که نمی توانستند برخیزند !جبرئیل گفتاینها
رباخوار بوده اند.گروهیاز زنها را دیدم که به پستانشان آویزان کرده
بودند!جبرئیل گفتاینهازناکاربوده اند.عده ای را دیدم که با نخ
وسوزن آتشین،بدنهایشان را میدوختند!جبرئیل گفتاینهانیز زناکار بوده
اند...زنی را دیدم که بموی سرشآویزان کرده بودند!ومغز سرش را می
جوید!جبرئیل گفتاین زن موی خودرا از نامحرم نمی پوشانده
است!...زنی را به پاهایش آویخته بودند!جبرئیلگفتاین زن بدون
اجازهشوهر ازخانه بیرون می رفته است.زنی را دیدم کهگوشت بدن خود
را می خورد!جبرئیل گفتاین زن بدن خودرا برایدیگران آرایش می
کرده است!زنی را دیدم که پاهایش را بدستهایش بستهبودند ومار وعقرب
بر او مسلط بودند!جبرئیل گفتاین زن غسلهای خود رانمی کرده
است!زنی را دیدم که گوشت بدنش را مقراض می کردند!جبرئیلگفتاین
زن خود را به مردان عرضه می کرده است!شخصی را دیدم کهصورت
وبدنش را می سوزانیدند وروده های خود را می خورد!جبرئیلگفتاین شخص
واسطه زنا بوده است! شخصی را دیدم که سرش مثلخوک وبدنش مثل
الاغ بود ! جبرئیل گفتاین شخص سخن چینی می کردهاست.شخصی را
دیدم که صورتش مثل سگ بود وآتش بر او وارد میکردند!جبرئیل گفتاو
خواننده وحسود بوده است!»
ای زنان ودختران مِصرِمابردگان غرب شوم عصرما
هان مپنداریدعالم سرسری استبعد این عالم،جهان دیگری است
که در آن بی عفتان رسواترندمبتلا برخشم وقهر داورند.ولدالزنا
فرزندان حرام باید عقوبت پدران ومادران زناکار خود را بکشند
وصفاتزشتی را که اگر از راه حلال متولد میشدند،در آنها نبود،حال در
آنها پیدامیشود.
«امام صادق(ع)علامت حرام زاده چندچیز استدشمنی با اهلبیت(ع)،میل به زنا،سبک شمردن دین،بد محضری برای مردم»
مخنث
«امام باقر(ع)سه دسته نمازشان قبول نمیشود از جمله دیوث که مردیاست که زنش زناکار است.»
«پیامبر«ص»سه دسته نمازشان قبول نمیشود از جمله
دیوثاست.پرسیدنددیوث کیست؟فرمودآنکه زنش زنا میکند
وشوهرمیداندوباخبر است.»
رسول خدا(ص)بوی بهشت از مسیر پانصدسال بمشام می رسد!ولیعاق
والدین ودیّوث بوی آنرا حس نمی کنند!سؤال شدای رسولخدا!شخص دیّوث
کیست؟فرمودکسیکه می بیند زنش زنا می کند ولی بیتفاوت است!
«امام صادق(ع)شیطانی ست که هرگاه شخصی در منزلشچهل روز ساز
وآواز باشدومردان در آنجا رفت وآمد کنند،نزدصاحبخانه رفته وهر عضوی
از اعضای خود را به مثل آن عضوصاحبخانه گذاشته ودر او میدمد!بعد از
این، این مرد آنقدر بیغیرت میشود که میبیند دیگران با زنش عمل
نامشروع میکنندولی عکس العملی نشان نمیدهد!»
فصل پنجمتوبه وپاک کردن خود از گناهان
«قل یاعبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لاتقنطوا من رحمة اللهان الله یغفر الذنوب جمیعا»زمر53
بگو ای بندگان گناهکارم!از رحمت الهی مأیوس نشوید که خدا همهگناهان را(در صورت توبه)میآمرزد.
«شخصی نزد پیامبر(ص)آمد وگفتراههای توبه را بمن
یادبدهید!فرمودهرگوینده لاله الاالله که توبه کند،خدا بهشت را بر او
واجبفرماید.پرسیدحتی اگر زنا کرده باشد یا دزدی
نمودهباشد؟فرمودآری!وهرکه زنا ودزدی نموده باشد.
واین را سه بار فرمودند.»
توبه لواط کننده پذیرفته شد!
«مردی نزد امیرمؤمنان(ع )آمد وگفتای امیرمؤمنان!من لواطکردهام!مراپاک نما!
امام فرمودبرو شاید در حال طبیعی نباشی!
مرد رفت وفردا آمد وگفتای امیرمؤمنان!من لواط کردهام!مراپاک نما!
امام مجدداًفرمودبرو شاید در حال طبیعی نباشی!
روز سوم آمد وگفتای امیرمؤمنان!من لواط کردهام!مراپاک نما!
امام فرمودبرو شاید در حال طبیعی نباشی!
روز چهارم آمد وگفتای امیرمؤمنان!من لواط کردهام!مراپاک نما!
امام فرمودای مرد!رسول خدا(ص)درباره امثال تو یکی از سه حکم
راصادر کرده است.هرکدام را میخواهی انتخاب کن!واردکردن ضربه
شمشیربرگردنت.یا پرت کردن از کوه با دست وپای بسته.یا سوختن
بوسیله آتش.
مرد گفتکدام سختتر است؟فرمودسوختن با آتش.گفتمنهم این راانتخاب میکنم.
امام فرمودپس خودت را برای اجرای حکم آماده کن.
مرد مشغول نماز شد وبعد از دورکعت نماز گفتخدایا!من از این
گناهمیترسم وبسوی جانشین رسولت آمدم واو یکی از این سه حکم را
برایمگفت ومن سختتر را انتخاب کردم .خدایا!این مجازات را کفارة
گناهم قراربده!ودرآخرت مرا به آتش نسوزان.سپس درحالی که گریه
میکرد،بلندشدودرگودال آتشی که برایش آماده کرده بودند،داخل شد.
علی(ع)به گریه افتاد واصحاب هم همگی به گریه
افتادند.سپسعلی(ع)فرمودبیرون بیا که ملائکه را به گریه
انداختی.خدا توبه توراپذیرفت.بیرون بیا ودیگر این کار را نکن.»
ای خدا!ای صاحب فضل عمیمبگذر از جمیع گناهان ای کریم
چون که غرق بحر عصیانیم مامستحق خشم ونیرانیم ما
وعده فرمودی پذیری توبه راهم بیامرزی گنه را با خطا
گردل ودامن،مرا بی عفت است!باز،ایمانم عجین فطرت است
توکریمی تورحیمی هم عزیزماذلیلیم آبروی ما مریز
گر به لطف خویش از ما بگذریاین نباشد غیر رسم مهتری
کهتران هر چند حرمت بشکنندمهتران بر کهتران رحمت کنند
نیستم گرلایق عفو وکرمنیکی ام میبخش کز بدبگذرم یکی از درهای
رحمت خداوند رحیم،باز گذاشتن در توبه است.انسانهای گناهکار تا زنده
هستند فرصت بازگشت ونجات خودرا دارند.چهگناهان بزرگ وچه گناهان
کوچک.چه برای کسیکه گناهان کمتری انجام دادهاست.وچه کسیکه
مدتهای زیادی را به گناه مشغول بوده است.
«بزرگترین گناه، شرک به خداست وبعد از آن مأیوس شدن از رحمتخداوند است.»
وقتی انسان توبه می کند، خداازاو راضی می شود بیشتر
ازخوشحالیکسیکه اثاثش را گم کرده سپس بعد ازمدتی آنرا پیدا می کند.
من منفعل که پیشت دوجهان گناه دارمبچه روی، عذرگویم که رخ سیاه دارم
من اگر گناهکارم تو به عفو کارخودکنکه زبان توبه گوی ولب عذرخواه دارم
منم آن که یک جهان را ز غمت برباد دادمتوقبول اگر نداری دوجهان گواه دارم«محتشم کاشانی»
آثار توبه
1-پاک شدن گناهان قبلی« خدا توبه بندگانش را قبول کرده وگناهان اورامی بخشد.»
2-توبه کننده محبوب خدامیشود«همانا خداوند توبه کنندگان وکسانی راکه
می خواهند خودرا از رذائل پاک کنند،دوست دارد.»«بقره222»
«امام ششمهرگاه بنده ای توبه کند،خدا اورا دوست داشته وعیب اورادر دنیا وآخرت می پوشاند.»
3-بوی بد گناه را از بین می برد«علی(ع)با استغفار خودرا عطر بزنید تابوی بد گناهان شمارا رسوا نکند.»
4-پاک شدن زنگ دل«پیامبر(ص)دلها هم مثل آهن زنگ می زند.زنگ دلبا استغفار از بین می رود.»
5-زیادشدن روزی«استغفار کنید که خدا آمرزنده است.از آسمان
برشماباران می فرستد وشمارا با اموال وفرزندان یاری می کند وبرای
شما باغهاونهرها قرار می دهد.»«نوح10»
6-برگشت پاکی به توبه کننده
از موانع سر راه موفقیت گناهکاران،مأیوس شدن از رحمت
الهیاست.اگر چه گناه بد است ولی از آن بدتر این است که خیال
کنیم دیگر راهبرگشت واصلاح برایمان وجود ندارد.درحالیکه انسان تا
زنده است فرصتجبران وتوبه کردن را دارد.
«پیامبر(ص)فرمودهرکه یکسال قبل از مردنش توبه کند،توبهاش
قبولاست.سپس فرمودیکسال زیاد است.کسیکه یکماه قبل از مردنش
توبهکند،توبهاش قبول است.سپس فرمود یکماه زیاد است!اگر یک هفته
بلکهیک روز وبلکه یکساعت قبل از مردنش توبه کند،توبة او پذیرفته
میشود.»
مواز قالوا بلی تشویش دارمگنه از برگ وباران بیش دارم
اگر لاتقنطوا دستم نگیردمواز یا ولنا اندیش دیرم«باباطاهر»
توبه کمر شیطان را میشکند.واورا ناامید میکند.توبه چراغی است
کههیچگاه خاموش نمیشود ودرتاریکیهای گناه وانحراف،انسانهارا به
نوروپاکی رهنمون میسازد.توبه کنندگان محبوب خدا هستند وپاداش
جوانتوبه کننده مانند پاداش حضرت یحیی(ع)است.
جوانیکه بدلایلی مدتی را درانحراف بسر برده است، هرزمان که
بخودآمد میتواند وباید برگردد وخودرا نجات دهد.زیرا خداوند
توبهپذیراست.ودوست دارد که بندگانش را از تاریکی به نور هدایت کند.
توبه محدودیتی ندارد وهرچقدر انسان گناه کند باز هم فرصت توبه
استوهرچقدر گناه بزرگ باشد بازهم میتواند جبران وتوبه کند.
به داستان زیر توجه کنید
توبة کسیکه صدنفر را کشته بود!
در زمان قدیم شخصی در جنگهای مختلفی که با قبیلة مقابل انجام
دادافرادی را بقتل رساند.روزی باخود حساب کرد ودید تا آنروز 99نفر
بدستاو کشته شدهاند.او تصمیم به توبه گرفت.لذا از مردم پرسید که
کجا میتوانتوبه کرد؟اورا به خانة عابدی که درکوه زندگی میکرد
هدایت کردند.او عابدرا پیدا کرد وگفتمن تاکنون 99نفر را کشتهام.آیا
برای من توبه است؟عابدگفتخیر زیرا گناه تو بسیار سنگین وغیر قابل
بخشش میباشد وتو جهنمیهستی!او ناراحت شد وگفتحال که مرا مأیوس
کردی،توراهممیکشم!وعابد راهم بقتل رساند.سپس بشهر آمد وپرسیددیگر
کجا میتوان توبهنمود؟گفتندخانةعالم در فلان محل است به آنجا برو
شاید تورا کمککند.اوبدرخانة عالم رفت ووقتی اورا دید داستان خودرا
تعریف کرد.عالمگفتبرای تو توبه است ولی چون گناهت بسیار بزرگ
است باید به فلانشهر بروی وبدست فلان پیامبر توبه کنی!او از عالم
تشکر کرد وبار سفر رابست.دربین راه اجل او رسید واز دنیا رفت.هرگاه
شخصی بمیرد اگر ازخوبان باشد دو فرشته رحمت روح اورا بالا میبرند
واگر از بدان باشددوفرشتة غضب روحش را میبرند.این مرد که مُرد هم
فرشتگان رحمتآمدند وهم فرشتگان غضب وایندوباهم نزاع کردند.فرشتگان
رحمت گفتندماباید روحش را بالا ببریم زیرا او در راه توبه بوده
است!وفرشتگان غضبگفتند ما باید روحش را ببریم زیرا او 100نفر را کشته
وهنوز توبه نکردهاست.حکمیت نزد خدا بردند. خدا وحی کرد که ببینید
به پیامبرنزدیکتراست یا به محل کشته شدهها! اندازه گرفتند ودیدند
که یک وجب بهپیامبر نزدیکتر است! لذا فرشتگان رحمت، روحش را بالا
بردند.»
گناه بندة نادم زفعل نامرضیاگر بزرگتر از عالم است ومافیها
فتد به معرض عفوغفور چون شویدبه آب توبه رخ معصیت نمای رضا«محتشم کاشانی»
توبهکردن در اسلام بسیار ساده است وشرط خاصی ندارد.
کسیکهمیخواهد توبه کند لازم نیست که بازبان هم چیزی بگوید بلکه
همینکه دردلش بگذراند که خدایا!من بخودم ظلم کردهام واز تو
میخواهم که مراببخشی!کافی است.همچنین برای توبه مکان معینی
درنظر گرفته نشدهاست بلکه درخانه،مسجد ومحل کار وبازار وهرجای دیگر
که بخواهد توبهکند،میتواند.
افرادی بودهاند که سالیان سال غرق گناه بوده ولی با حوادثی
بخود آمدهونور هدایت در آنها تابیدن کرده است.ساحران فرعون که
سالها جزء مقربینفرعون بودند ولی وقتی معجزه راستین موسی(ع)را
دیدند ایمان آوردند وازشکنجههای فرعون نسبت بخود، هراسی بدل راه
ندادند. قوم یونس تنهاقومی هستند که وقتی آثار عذاب را دیدند تکانی
بخود داده وتوبه کردندودر نتیجه عذاب خدا شامل آنان نشد.حرّبن یزید
ریاحی از فرماندهانعمرسعد ساعتی قبل از مردن بخود آمد واز صف عمرسعد
جداشد وبهکاروان عاشقان حسینی پیوست وخود وپسر وغلامش جزء اولین
شهدایکربلا نامشان ثبت شد وقبرشان زیارتگاه حاجتمندان.
این انقلاب درونی درطول تاریخ برای بسیاری از گمراهان انجام
گرفتوهدایت شدند تا زمان انقلاب اسلامی که سرعت آن افزوده شد
وهزارانرقاص،هنرپیشه وخواننده وشرابخوار وگمراه،توبه کردند وزندگی
جدیدیرا پیش گرفتند.
از توبه بشوی گناه وخطاوزتوبه بجوی نوال وعطا
گرتوبرسی به نعیم مقیموزتوبه رهی،زعذاب الیم
توبه در صلح بود یارباین در میکوب ،به صدیارب
نومید مباش زعفواللهای مجرم عاصی نامه سیاه
گرچه گنه تو ز عد بیش استعفووکرمش از حد بیش است«شیخ بهائی»
دراسلام برخلاف مسیحیت،نباید گناه خودرا نزد شخصی حتی روحانییا
نزدیکترین دوستان وفامیل گفت! بلکه گفتن گناه فقط در پیشگاه
خدارواست.
بعضی از جوانان کارهای زشت خودرا نزد دوستان ورفقا تعریف
میکنندکه این باعث معصیت بیشتر آنان میشود.گناهی که مخفیانه
صورت بگیردباتوبه زودتر بخشیده میشود تا گناهی که برای چندنفر
تعریف کندویادرحضور دیگران گناه کند.
توبه هرچه زودتر انجام شود بیشتر امید رهائی میرود.لذا کسیکه
گناهیمرتکب میشود،تا هفت ساعت به او مهلت میدهند وگناهش را
نمینویسند. اگر در این فاصله توبه کرد،که هیچ.والاّ گناهش را
مینویسند تا پساز توبه پاک شود.
اگر گناه انسان حق الناس باشد مثل دزدی یا کلاهبرداری باید
شخصصاحب حق را راضی کند.وفرقی ندارد که مال اورا پس دهد ویا از
اوحلالیت بگیرد.وفرقی ندارد که مستقیم نزد او برود ومالش را پس دهد
ویااینکه بصورت غیر مستقیم به او برگرداند.مثلا برایش پست کند ویا
بعنوانهدیه به او بدهد.
البته بعضی با امید به اینکه در پیری توبه میکنیم،غرق
درگناه وانحرافمیشوند وعمری را در عیاشی ولهو ولعب سپری
میکنند!غافل از اینکه میلبه توبه تا زمان مشخصی در انسان وجود
دارد واگر آنقدر گناه کند که قلبشسیاه شود ودچار قساوت قلب شود،دیگر
توبه درنظرش مسخره میآیدوخدا وپیامبر وقرآن وقیامت را انکار
میکند.همانطور که در قرآن هشدارداده است که«عاقبت گناهکاران آن
میشود که آیات ونشانههای خداراانکار مینمایند.»«روم10»
دراین حالت دل آنقدر تاریک میشود که دیگر موعظة هیچ
موعظهکنندهای را نمیپذیرد وحتی نصیحت کنندگان را دشمن خود
میداندوبَدان وفاسقان وفاسدان را دوست خود میانگارد.
منابع:
1-قرآن کریم
2-بحارالانوار«علامهمحمدباقرمجلسی»
3-نهج البلاغه
4-خوبیها وبدیها«مؤلف»
5-زندگانیپیامبراسلام«مؤلف»
6-مجمع المعارف ومخزن العوارف«محمدشفیع بنمحمدصالح»7-میزان الحکمة«محمدی ری شهری»
8-سائل الشیعة«شیخ حُر عاملی»
9-اصول کافی«کلینی»
10-شرح مثنوی عفافعلی نظامی
11-مستدرک الوسائل میرزا حسین نوری طبرسی
12-نهضت خدمت رسانی به ضمیمه دشمن شناسیمؤلف